Perfectionisme

Perfectionisme: een lust of een last?

Heb je perfectionisme weleens op je cv gezet? En op welk lijstje stond het dan? Als een positieve kwaliteit of als een verbeterpunt? Allebei kan waar zijn.

Perfectionisme kan je ver brengen, het zorgt ervoor dat je uitzonderlijk goed bent in wat je doet. Het maakt dat je zaken uitermate perfect voor elkaar hebt. Maar het kan je ook verlammen. Het zorgt ervoor dat dingen je veel meer tijd en energie kosten dan nodig. Het kan er zelfs voor zorgen dat je helemaal stilvalt en nergens meer aan begint.

Een recept voor een burn-out.

Door het nastreven van perfectie zet je jezelf continu onder druk. Je gunt jezelf geen tijd om te verslappen en bent continu bezig alles zo goed als mogelijk te doen. Dit zorgt voor stress, het beïnvloed je relaties, niet zelden eis je (soms onbewust) ook perfectie van de mensen in je omgeving. Je kunt er zelfs depressieve gevoelens van krijgen en in een burn-out terechtkomen. Goed is namelijk nooit goed genoeg. Dus óf je blijft vechten en najagen, óf je faalt en zet jezelf onder nog meer druk om het de volgende keer wel perfect te doen.

Niet zo raar dus dat wanneer je perfectionistisch bent, je een grote kans loopt op uitputting door stress en zelfs een burn-out.

Ben jij een perfectionist?

Twijfel je of je last hebt van jouw perfectionisme? Beantwoord dan de volgende vragen eens met ‘ja’ of ‘nee’:

  • Ik heb moeite met het ontvangen van kritiek, en vat veel dingen persoonlijk op.
  • Ik heb last van uitstelgedrag bij taken waar ik onzeker over ben.
  • Ik heb een innerlijke criticus die regelmatig vertelt wat ik niet goed doe.
  • Ik pieker veel. Bijvoorbeeld over een gesprek wat ik beter had moeten doen, of een opdracht die ik beter had moeten uitvoeren.
  • Ik heb last van faalangst.
  • Ik heb graag een gevoel van controle.
  • Ik kan heel veel tijd besteden aan iets, wat eigenlijk zo klaar zou kunnen zijn.
  • Ik kan een hele lijst maken van dingen die ik moet van mezelf.

Als je flink wat keren ‘ja’ hebt geantwoord, dan is de kans groot dat jouw perfectionisme je flink in de weg kan zitten. Perfectionisme afleren is niet makkelijk. Vaak komt het ook voort uit angst of innerlijke overtuigingen die je kunt hebben. Dit kan bijvoorbeeld voortkomen uit opvoeding.  Wanneer jouw ouders vroeger enkel negens en tienen van je eiste op school, dan is de kans groot dat je dit geïnternaliseerd hebt als normaal gedrag.

Daarnaast wordt ons tegenwoordig voorgeschoteld dat andere vrouwen wel alles voor elkaar hebben. Iedere Instagrammer zal dat kunnen beamen, overal vind je perfecte moeders, perfecte lijven, perfecte levens.

Wat kun je doen?

Allereerst; herken en erken dat je last hebt van je perfectionisme. En leer herkennen wanneer je er last van hebt. Heb je een opdracht op het werk en dreig je jezelf te verliezen in alle details? Herken het, en erken het. En daarna: vraag je af of het klopt wat je denkt en voelt. Is het nodig dat alles op deze precieze manier moet? Ben je reëel in je doelen?  Dus bevraag je eigen waarheden en leer jezelf (op tijd) op de rem te trappen.

Heb je al veel geprobeerd en heeft niets gewerkt? Neem dan contact met me op en informeer eens naar Creatrix®. Met deze methode vervangen we jouw overtuigingen en emoties voor helpende gedachten. Dit zorgt ervoor dat je perfectionisme kunt loslaten, gemakkelijk en moeiteloos.

Webinar

Meld je nu aan voor de masterclass
“Van overleven naar leven”

T: 06-81481137
E: [email protected]


Op de hoogte blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief